8 Grafiska designtrender för 2018
Årets design är ett slags designerns uppror mot den tekniska industrin som använts aktivt de senaste året. Istället för design som är ren, helt vit och nästan estetiskt perfekt, ser vi nu att en annan design är möjlig med ett helt nytt tillvägagångssätt. Det är intensivt, innovativt och vackert.Årets design är ett slags designerns uppror mot den tekniska industrin som använts aktivt de senaste året. Istället för design som är ren, helt vit och nästan estetiskt perfekt, ser vi nu att en annan design är möjlig med ett helt nytt tillvägagångssätt. Det är intensivt, innovativt och vackert.
1. Starkare och ljusare färger
Nu, 2017, kommer ett skifte från neutrala färger som vitt, grått och svart, mot mer vågade och ljusare färger. Bara för att många företag kommer att dumpa sina trista färgskalor under 2017, betyder inte det att det krävs en färgrevolution i ditt företag. Vissa företag väljer att bara att lägga till lite färg, och det kommer göra hela skillnaden. Nu, 2017, kommer ett skifte från neutrala färger som vitt, grått och svart, mot mer vågade och ljusare färger. Bara för att många företag kommer att dumpa sina trista färgskalor under 2017, betyder inte det att det krävs en färgrevolution i ditt företag. Vissa företag väljer att bara att lägga till lite färg, och det kommer göra hela skillnaden. Att använda starkare färgaccenter kommer också hjälpa många märken att behålla sina minimalistiska rötter. Genom att använda starka färger med traditionella, neutrala bakgrunder, kommer företag kunna ge sin varumärkesdesign en fräsch, ny stil utan att hamna för långt ifrån vad som gjorde dem bra ifrån början. Till exempel har vi redan sett den här typen av omprofilering från Instagram för några månader sedan.
2. Feta typsnitt
Under 2017 kommer feta typsnitt också bli ett vapen mot den ständigt kortare koncentrationsförmågan hos läsare. Stora och vågade typsnitt kommer att användas för att fånga blicken och intresset. Skiftet till mobila skärmar med extremt hög upplösning kommer också öka behovet av fetare typsnitt. Det är tydligt att fler och fler människor kommer att använda deras telefoner för att nå och läsa innehåll, och sättet som detta innehåll presenteras på måste hänga med.Under 2017 kommer feta typsnitt också bli ett vapen mot den ständigt kortare koncentrationsförmågan hos läsare. Stora och vågade typsnitt kommer att användas för att fånga blicken och intresset. Skiftet till mobila skärmar med extremt hög upplösning kommer också öka behovet av fetare typsnitt. Det är tydligt att fler och fler människor kommer att använda deras telefoner för att nå och läsa innehåll, och sättet som detta innehåll presenteras på måste hänga med.
3. Typsnitt från Google
Typsnitt från Google är så användbara. De flesta av dessa 810 olika typsnitt är helt gratis att använda, och människor gillar gratis. Samtidigt gillar de också saker som är helt galet lätta att använda. Om du behöver designa en sak online och lägga till den i din presentation, kan du vara säker på att typsnitten från Google fungerar tillsammans. De fungerar dessutom väl med alla typer av bloggar eller hemsidor som du tänkt bygga.Typsnitt från Google är så användbara. De flesta av dessa 810 olika typsnitt är helt gratis att använda, och människor gillar gratis. Samtidigt gillar de också saker som är helt galet lätta att använda. Om du behöver designa en sak online och lägga till den i din presentation, kan du vara säker på att typsnitten från Google fungerar tillsammans. De fungerar dessutom väl med alla typer av bloggar eller hemsidor som du tänkt bygga.
4. Riktiga foton
Med den stora mängden av skapat innehåll som fortsätter öka varje år, ökar också behovet av kvalitetsbilder. För att maximera hyllvärdet på vissa av bilderna har skaparna behövt göra dem så allmänna som möjligt. Det enda problemet med detta är att de bästa allmänna bilderna överanvänds av många. Det stora behovet av rena, perfekta bilder har dessutom förstärkt problemet. Om man ser samma bild för hundrade gången som läsare får man känslan att författaren eller skaparen inte bryr som om att göra sitt arbete unikt - så varför skulle jag läsa det? Det är därför du behöver använda autentiska, originalbilder som representerar ditt varumärke. Sluta använda de vanligaste och mest populära bilderna och börja göra dina egna. Med den stora mängden av skapat innehåll som fortsätter öka varje år, ökar också behovet av kvalitetsbilder. För att maximera hyllvärdet på vissa av bilderna har skaparna behövt göra dem så allmänna som möjligt. Det enda problemet med detta är att de bästa allmänna bilderna överanvänds av många. Det stora behovet av rena, perfekta bilder har dessutom förstärkt problemet. Om man ser samma bild för hundrade gången som läsare får man känslan att författaren eller skaparen inte bryr som om att göra sitt arbete unikt - så varför skulle jag läsa det? Det är därför du behöver använda autentiska, originalbilder som representerar ditt varumärke. Sluta använda de vanligaste och mest populära bilderna och börja göra dina egna.
5. Handritad grafik och ikoner
Behovet av mer autentiska bilder kommer också att influera ikoner och grafik. På senare tid har vi sett märken som använder detta till fullo då de strävar efter att skilja sig från massan. Detta gör också din design eller ditt innehåll mer personligt och underhållande, vilket inte är fallet med färdiggjorda ikoner eller grafik. Detta kommer definitivt hjälpa dig att stå ut i mängden på internet. Som många av trenderna under 2017, är detta en motsättning till den rena och nästan kliniska designen som använts de senare åren.Behovet av mer autentiska bilder kommer också att influera ikoner och grafik. På senare tid har vi sett märken som använder detta till fullo då de strävar efter att skilja sig från massan. Detta gör också din design eller ditt innehåll mer personligt och underhållande, vilket inte är fallet med färdiggjorda ikoner eller grafik. Detta kommer definitivt hjälpa dig att stå ut i mängden på internet. Som många av trenderna under 2017, är detta en motsättning till den rena och nästan kliniska designen som använts de senare åren.
6. Minimalism återvänder till sina rötter
Det verkar som den sanna essensen i minimalism - nedtonade, funktionella designelement – har försvunnit och istället ersatts med trista svart-vita färgscheman. Under 2017 kommer detta att ändras. Detta är året som minimalism, förhoppningsvis, återigen hittar sitt sving. Detta kräver mer färg. Mobila enheter har blivit lika kraftfulla som datorer och några har till och med bättre skärmar. Den enkla designen kommunicerar grafikens meddelande tydligt. Det verkar som den sanna essensen i minimalism - nedtonade, funktionella designelement – har försvunnit och istället ersatts med trista svart-vita färgscheman. Under 2017 kommer detta att ändras. Detta är året som minimalism, förhoppningsvis, återigen hittar sitt sving. Detta kräver mer färg. Mobila enheter har blivit lika kraftfulla som datorer och några har till och med bättre skärmar. Den enkla designen kommunicerar grafikens meddelande tydligt. Bland minimalist-influerade designer bör man nämna Medium's logga. De lyckades använda en mängd färger men ändå skapa en minimalistisk logotyp.
7. Användbara GIFs
Alla älskar GIFs. De är det perfekta lilla konversationsmedlet som hjälper till att uttrycka den där känslan när text inte räcker till. Dessutom kräver de ingen speciell mjukvara för att köras, filstorleken är liten och de kan bäddas in nästan överallt. Detta gör dem bättre än videos och bilder i de fall när laddtid eller dataanvändning behöver begränsas. Jag tror att den mångsidigheten kommer att göra dem ännu bättre och mer användbara under 2017. Det behöver inte vara så konstnärligt utfört, men det kommer definitivt att dra uppmärksamheten till ditt inlägg när du delar något på sociala medier. Alla älskar GIFs. De är det perfekta lilla konversationsmedlet som hjälper till att uttrycka den där känslan när text inte räcker till. Dessutom kräver de ingen speciell mjukvara för att köras, filstorleken är liten och de kan bäddas in nästan överallt. Detta gör dem bättre än videos och bilder i de fall när laddtid eller dataanvändning behöver begränsas. Jag tror att den mångsidigheten kommer att göra dem ännu bättre och mer användbara under 2017. Det behöver inte vara så konstnärligt utfört, men det kommer definitivt att dra uppmärksamheten till ditt inlägg när du delar något på sociala medier.
8. Duotone
Duotone eller duplex, är helt enkelt kombinationen av två färger på en bild, vanligtvis med ljusa eller kontrasterande färger. Det kräver lite mer designarbete men det är nästan alltid värt det. Bara en duktig designer kan skapa verkligt fantastiska duotones, något som i ärlighetens namn är över min förmåga. Det betyder inte att du inte ska inkludera det i dina designplaner för 2017. Detta vågade användande av kontrasterande färger kommer också att ge din design lite originalitet, samtidigt som den blir mer synlig mot den vita bakgrunden på de flesta sociala medier. Duotone eller duplex, är helt enkelt kombinationen av två färger på en bild, vanligtvis med ljusa eller kontrasterande färger. Det kräver lite mer designarbete men det är nästan alltid värt det. Bara en duktig designer kan skapa verkligt fantastiska duotones, något som i ärlighetens namn är över min förmåga. Det betyder inte att du inte ska inkludera det i dina designplaner för 2017. Detta vågade användande av kontrasterande färger kommer också att ge din design lite originalitet, samtidigt som den blir mer synlig mot den vita bakgrunden på de flesta sociala medier.